Tilaa parhaimmat tennisvinkit
Parhaat vinkit ja tarjoukset tenniksestä kiinnostuneille ja tennistä harrastaville
Emme myy tai luovuta dataa eteenpäin
Parhaat vinkit ja tarjoukset tenniksestä kiinnostuneille ja tennistä harrastaville
Emme myy tai luovuta dataa eteenpäin
Tennisturnaukset koostuvat monesta osasta, mutta yksinkertaisuudessaan ne voidaan jakaa osallistumiseen, kaavioihin ja palkintorahoihin.
Tennisturnauksen keskeisenä tavoitteena on saada turnaukseen mukaan mahdollisimman monta korkean rankingin omaavaa pelaajaa. Tämä tuo turnaukselle enemmän katsojia ja sitä kautta näkyvyyttä ja tuloja.
Alempitasoisissa tennisturnauksissa pelaajat vastaavat itse turnauksiin liittyvistä kuluista, kuten osallistumis-, pallo- ja kenttämaksuista sekä tuomarien palkkioista. Alemman tason kilpailut tulevat siis pelaajille kalliimmiksi, sillä he ovat itse vastuussa turnausten kustannuksista.
Esimerkiksi ITF-turnauksissa pelaajat maksavat yleensä omat pelikustannuksensa, johon kuuluu noin 20-40 euron osallistumismaksu.
Korkeatasoisissa turnauksissa striimaus- ja sponsorituotot ovat korkeammat, joiden avulla pystytään kattamaan pelaajien turnauskustannuksia. Näin ollen pelaajat eivät joudu esimerkiksi maksamaan osallistumismaksua tai kenttäkustannuksia.
Huipputurnauksissa kuten ATP, WTA ja Challenger- turnauksissa pelaajille tarjotaan yleensä myös ilmainen majoitus sekä ruoka.
Melkein kaikki tennisturnaukset toimivat kaaviopohjaisesti, samalla tavalla kuin vaikka jalkapallon MM-kisat. Kaksinpelikaavioiden koot vaihtelevat 16-128 pelaajan väliltä. Suuremmissa turnauksissa kuten ATP Masters 1000- turnauksissa pelataan 96 pelaajan kaaviolla ja Grand Slameissa 128 pelaajaan kaaviolla.
Kaaviossa aina kaksi pelaajaa pelaa vastakkain ja häviäjä tippuu suoraan. Esimerkiksi 128 pelaajan kaavio etenee seuraavanlaisesti:
Tennisturnaus koostuu yleensä pääkaaviosta ja karsintakaaviosta. Isommat turnaukset alkavat yleensä karsintakaaviolla, jossa kisaavat ne pelaajat joiden ranking ei automaattisesti riitä pääkaavioon. Voittaessaan kaavion pelaaja saa paikan pääkaaviosta.
Karsintakaavio pelataan muuten samalla tavalla kuin pääkaavio, mutta lyhennettynä. Esimerkiksi 128 pelaajaan kaavio pitää sisällään kolme kierrosta ja siitä pääsee jatkoon 16 pelaajaa.
Karsintakaavion koko on suhteessa turnaukseen kokoon eli pienimmissä turnauksissa karsintakaavio voi kattaa 16 pelaajaa kun taas Grand Slameissa karsintakaavion koko on 128 pelaajaa.
Pääkaavio koostuu suuremmissa turnauksissa esimerkiksi 128 pelaajasta, joista suurin osa pääsee kaavioon suoraan ATP-rankingin avulla. Yleensä 128 pelaajan kaaviossa 108 parhaimman rankingin omaavaa pelaajaa pääsee suoraan pääkaavioon. Loput kaaviopaikat täytetään karsintakaavion voittajilla ja villeillä korteilla.
Pääkaviota rakentaessa parhaalle 16 pelaajalle luodaan sijoitus (seed). Esimerkiksi paras kisoihin osallistuva pelaaja saa sijoituksen 1 ja näin edelleen. Sijoitetut pelaajat ovat siis turnauksen järjestäjän mukaan turnauksen parhaimmat pelaajat ja heidät tunnistaa numerosta nimen perässä.
Sijoitusten luomisen jälkeen parhaimmat pelaajat hajotetaan kaavion eri puolille, jotta he eivät pelaisi vastakkain heti alkukierroksilla. Erityisesti ensimmäiseksi ja toiseksi sijoitetut pelaajat laitetaan kaavion eri puolille niin, että he eivät voi kohdata ennen finaalia.
Sijoitusten luomisen ideana on tarjota pelaajille reilu turnaus, jossa parhaat pelaajat eivät heti joudu pelaamaan toisiaan vastaan. Tämä tekee myös turnauksesta jännemmän, sillä katsojat joutuvat odottamaan muutaman kierroksen ennen huippupelaajien välisiä otteluita.
Kun pelaajille on luotu sijoitukset, turnauksen ylläpitäjä voi arpoa kaavion. Kaavio arvotaan sattumanvaraisesti lukuunottamatta sijoitettuja pelaajia.
Turnauksen edetessä voi tulla vastaan tilanteita, joissa vastustaja loukkaantuu tai ei muusta syystä pysty pelaamaan omaa otteluaan. Näistä tilanteista käytetään nimityksiä Walkout, Scratch ja Bye. Jos loukkaantuminen tai muu tapahtuu ennen pääkavion arpomista, kaaviosta puuttuva pelaaja voidaan korvata karsintakierroksen pelaajalle. Kaavion arpomisen jälkeen puuttuneita pelaajia ei pysytytä enää korvaamaan.
Bye = Tilanne, jossa pelaajalle ei ole vastustajaa. Tapahtuu esimerkiksi pienimmissä turnauksissa, silloin kun kaaviossa ei ole tarpeeksi pelaajia.
Walkover = Luovutusvoitto eli tilanne, jossa vastustaja ei pysty osallistumaan otteluun ja toinen pelaaja saa automaattisesti “voiton” (walkoverista ei saa kuitenkaan virallista voittoa, joka näykyisi tuloksissa). Tapahtuu esimerkiksi silloin jos vastustaja on loukkaantunut edellisen ottelunsa jälkeen.
Scratch = Pelaaja vetäytyy ottelusta loukkaantumisen takia.
Palkintorahat koostuvat palkintorahapoolista, josta maksetaan kaikkien turnaukseen osallistuvien pelaajien palkkiot. Esimerkiksi US Open 2024-vuoden palkintopooli on 75 miljoonaa dollaria.
Palkintorahat jaetaan kierroskohtaisesti eli mitä pidemmälle pelaaja pääsee turnauksessa niin sitä enemmän hän saa palkintorahaa. Palkintorahojen lähde koostuu yleensä striimaus- ja sponsorituloista sekä oheistuotemyynnistä.
Esimerkki US Open 2024 palkintorahojen jakautumisesta:
Miesten- ja naisten kaksinpeli | Palkintoraha dollareissa |
---|---|
Voittaja | 3 600 000 |
Toiseksi tullut pelaaja | 1 800 000 |
Semifinalistit | 1 000 000 |
Puolivälierä | 530 000 |
Neljännesvälierä | 325 000 |
Kahdeksasvälierä | 215 000 |
2. kierros (64 pelaajaa) | 140 000 |
1. kierros (128 pelaajaa) | 100 000 |
Miesten- ja naisten nelinpeli | Palkintoraha dollareissa |
---|---|
Voittaja | 750 000 |
Toiseksi tullut pari | 375 000 |
Semifinalistit | 190 000 |
Puolivälierä | 110 000 |
Neljännesvälierä | 63 000 |
Kahdeksasvälierä | 40 000 |
1. kierros | 100 000 |
Sekanelinpeli | Palkintoraha dollareissa |
---|---|
Voittaja | 200 000 |
Toiseksi tullut pari | 100 000 |
Semifinalistit | 50 000 |
Puolivälierä | 27 500 |
Neljännesvälierä | 16 500 |
1. kierros | 10 000 |